Klantmanager inburgering Barry AlBarry: “Een kans komt meestal uit onverwachte hoek.”
Wanneer een cliënt begint te stralen, is zijn missie geslaagd. Bij de gemeente Almere begeleidt Barry AlBarry vergunninghouders en gezinsmigranten bij het inburgeringsproces in Nederland.
Barry betekent graag iets voor zijn medemens. Als klantmanager inburgering helpt hij mensen om een plek in de Nederlandse samenleving te vinden. 8 jaar geleden doorliep hij zelf het inburgeringsproces, toen hij uit Syrië vluchtte en via Libanon, Saoedi Arabië en Egypte in Nederland aankwam om hier een leven op te bouwen met zijn vrouw en 3 kinderen. In Nederland vindt hij wat hij in de andere landen niet kon opbouwen: een goede toekomst voor zijn hem en zijn gezin.
Hij start als vrijwilliger bij Vluchtelingenwerk en komt daar in contact met verschillende mensen die hem helpen aan een stage als juridisch adviseur bij een advocatenkantoor. In Syrië heeft hij rechten gestudeerd, waarna hij een eigen advocatenbureau startte. Met ruim 11 jaar aan ervaring in de advocatuur gaat hij aan de slag. Toen is het balletje gaan rollen. “Via het advocatenbureau kwam ik weer in contact met een uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet voor verschillende gemeenten in Gelderland. Daar hadden we goede gesprekken, bijvoorbeeld over wat ik als ervaringsdeskundige zou kunnen betekenen voor de gemeenten.” Barry start als consulent integratie en doet daar veel ervaring op met het werken met statushouders. In de jaren erna werkt hij als klantmanager inburgering bij de gemeente Veenendaal.
Verschillende routesHalverwege 2023 start Barry met zijn eerste zzp-klus via PIA: als klantmanager inburgering bij de gemeente Almere. “Ik kreeg een berichtje via LinkedIn van Carlo Klerx (consultant bij PIA) en dat contact was meteen heel open, spontaan en gezellig. Hij is bij mij op bezoek geweest om een kop koffie te drinken en de opdracht te bespreken. Almere is voor mij 1,5 uur rijden, totaal 3 uur reistijd op een dag, maar ik werd zo enthousiast van de opdracht en de overtuiging van Carlo dat ik bij die opdracht paste. Ik dacht meteen: we gaan ervoor.”
Barry begeleidt 80 mensen bij het inburgeringsproces en is tot het einde van het traject verantwoordelijk voor de route die de cliënt aflegt. “Een cliënt doorloopt verschillende fases bij mij. Eerst krijgen ze een gesprek waarin het hele inburgeringsproces wordt uitgelegd en wat de gemeente voor hen kan betekenen. Vervolgens gaan ze een voorbereidingsfase in van 8 weken, waarin zij de basis van de Nederlandse taal leren en een leerbaarheidstoets moeten maken. Dit proces besteden wij als gemeente uit en ik krijg na die 8 weken het rapport toegestuurd. Op basis daarvan en de bevindingen van collega klantmanagers, bekijk ik samen met de cliënt tijdens een brede intake wat de volgende stappen kunnen zijn. Dit kan een onderwijsroute zijn, maar ook een route waarbij werken en het leren van de Nederlandse taal worden gecombineerd. Er zijn veel mogelijkheden.”
Barry: “Mijn focus ligt op het begrijpen en benutten van culturele verschillen als een verreikende factor voor het integratie- en ontwikkelingsproces. Ik geloof sterk in cultuursensitief werken als een sleutel tot succes en innovatie.”
De juiste hulp Barry weet als geen ander hoe moeilijk het kan zijn om een leven op te bouwen in een nieuw land en hoe belangrijk het is om aan de juiste instanties en mensen gekoppeld te worden. “Het is verwarrend. Je spreekt de taal niet en weet niet waar je moet zijn om iets voor elkaar te krijgen. Maar het is mij gelukt en ik wil die ervaring en kennis inzetten om mensen te helpen bij hun inburgeringsproces.”
Hoewel Barry daar bijna altijd in slaagt, zijn er ook situaties waarbij het lastiger is om iemand te helpen. Bijvoorbeeld iemand met trauma’s vanuit een oorlogsverleden. “Ik kan alle kansen en mogelijkheden in Nederland aan iemand voorleggen, maar als het verleden zorgt voor belemmeringen in het traject, dan moet ik diegene doorverwijzen naar een van onze ketenpartners voor de juiste hulp. Dat vind ik moeilijk om te zien.”
Creatieve oplossingen Gelukkig weet Barry vaak een glimlach op het gezicht te toveren. Hij ontmoet veel mensen met verschillende achtergronden en met allemaal een eigen verhaal. Doordat iedereen een eigen pad bewandelt naar een plekje in de samenleving, vraagt het vak ook veel creativiteit. “Soms lijken wensen van de cliënt niet mogelijk door regelgeving en moet je kijken naar creatieve mogelijkheden die minder voor de hand liggen. Een kans komt meestal uit onverwachte hoek.”
Eén specifiek verhaal is hem bijgebleven: Forozan Bakhtiary, een gevluchte vrouw uit Afghanistan die daar niet naar school mocht. “Ze wilde toch heel graag leren, dus heeft ze zichzelf veel vakken thuis aangeleerd, zoals Engels en rekenen. Omdat zij onder de oude wet Inburgering viel, mocht ik haar niet aanmelden bij een onderwijsinstelling. Ze had geen papieren, maar wel de kennis. Ik heb DUO gebeld en gevraagd of zij niet onder de nieuwe Inburgeringswet verder kan, waarbij ze wel de mogelijkheid heeft om door te leren. Dat is gelukt en ik heb haar aangemeld op het mbo. Binnen 3 maanden had ze het voorbereidingstraject afgerond. In die studie was ze de beste student en ze won de Taalheldenprijs 2023. Daarna uitte ze haar wens om rechten te studeren en advocaat te worden, zoals ik. Dan ben ik zo blij dat ik haar heb geïnspireerd en heb kunnen helpen.”
Toekomst Voorlopig zit Barry helemaal op zijn plek bij de gemeente Almere. “Voor de komende tijd ga ik lekker verder met wat ik nu doe; ik vind mijn werk erg leuk en waardevol. Op den duur zou ik meer willen betekenen op beleidsniveau, maar eerst ga ik mijn Nederlandse verbeteren naar C2-niveau en meer ervaring in mijn huidige functie opdoen.”
Wij zijn PIA, een landelijk opererend project-, interim- en adviesbureau. Wij voeren uitdagende opdrachten uit bij middelgrote en grote organisaties. Wij adviseren en ondersteunen onze opdrachtgevers door het op interimbasis inzetten van onze medewerkers en adviseurs. Lees meer.
Madame Curiestraat 2 3316 GN Dordrecht
078-6182212
info@pia.nl
LinkedIn