Adviseur portfoliomanagement (40 uur)

Adviseur portfoliomanagement (40 uur) - 20200

  • 40 uur
  • fulltime
  • Zuid-Holland

Je bent een ervaren adviseur met uitgebreide kennis van portfolio-, project- en programmamanagement en bent in staan een organisatie te ondersteunen in de ontwikkeling hierin.

Omschrijving van de opdrachtgever:
Onze opdrachtgever, een organisatie die Nederlandse gemeenten ondersteunt en werkt aan een krachtige lokale overheid, is op zoek naar een adviseur portfolio-, project- en programmamanagement voor het basisteam Ontwikkelen Domeinen. Dit basisteam ondersteunt gemeenten met collectieve oplossingen voor vraagstukken op specifieke beleidsdomeinen. Het team verbindt de expertise en instrumenten uit de basisteams van de organisatie met ‘beleidsrijke’ domeinen zoals het sociaal domein, het fysiek domein en de lokale democratie. De programma’s en projecten van het team zijn vaak ingebed in een keten. Enkele voorbeelden van de aandachtsgebieden van het team zijn Werk en Inkomen, Schuldhulpverlening, Wmo en jeugdhulp, PGB en Digitaal Stelsel Omgevingswet.

Wat ga je doen:

  • Je draagt bij aan het ontwerpen en uitvoeren van een gestandaardiseerde werkwijze portfoliomanagement VNG-R.
  • Je verantwoord methodisch en inhoudelijk aan de strategisch adviseur portfoliomanagement.
  • Je legt inhoudelijke verbindingen tussen het portfolio van het basisteam en relevante stakeholders dan wel het ondersteunen daarvan.
  • Je rapporteert aan en adviseert de basisteammanager over de voortgang van projecten.
  • Je draagt zorg voor overzicht in het portfolio in het sociaal domein en in het fysiek domein en bewaakt dat dit in lijn is met jaarplan, prioriteitskaarten en andere relevante sturings- en planningsinstrumenten op organisatie- en teamniveau.
  • Je creëert en behoudt overzicht in het portfolio van het basisteam ontwikkelen domeinen.
  • Je raagt de organisatie brede wijze van portfoliomanagement uit.
  • Je draagt zelfstandig zorg voor de financiële planning, documentatie in de jaarplancyclus, opstellen van begrotingen, resourceplanning en opstellen van rapportages.
  • Je fungeert indien nodig als (deel-)projectleider.
  • Je draagt bij aan interne en externe samenwerking op operationeel en tactisch niveau door medewerkers te verbinden op inhoud en signaleert mogelijkheden tot samenwerking of hiaten in samenwerking op strategisch niveau.
  • Je stelt indien nodig adviezen op.
  • Je coördineert (en initieert) de organisatie van bijeenkomsten voor medewerkers rond ontwikkelingen op het gebied van het fysiek en het sociaal domein.
  • Je stelt het basisteamplan op en houdt dit up-to-date.
  • Je draagt bij aan de werving van vaste en tijdelijke medewerkers middels het leveren van input voor profielen.

Wij vragen:

  • Je hebt een afgeronde hbo-opleiding.
  • Je hebt wo-werk- en denkniveau door middel van 3 jaar werkervaring op wo-niveau.
  • Je hebt aantoonbaar 3 jaar ervaring met het inrichten en uitvoeren van portfoliomanagement binnen een overheidsorganisatie.
  • Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring bij de (lokale) overheid of semioverheid in een politiek-bestuurlijke omgeving in de rol van adviseur, projectleider of programma- / projectsecretaris.
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met de uitvoering van een jaarplancyclus: verzamelen en verwerken van gegevens (onderwerpen, bedragen en plannen).
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het verzamelen van informatie en opstellen van (management)rapportages alsmede sturing op en bewaking van de voortgang.
  • Je hebt bij voorkeur:
    • minimaal 1 jaar ervaring als projectmanager.
    • kennis van de ontwikkelingen op het terrein van het fysiek en sociaal domein in de afgelopen 3 jaar.
    • een beeld bij / visie op de stand van zaken op het terrein van het fysiek en sociaal domein bij gemeenten en de opgaven waar gemeenten de komende jaren op beide terreinen voor staan.
    • ervaring met het werken in ketens binnen de overheid en de rol van gemeenten daar in.
    • kennis van portfoliomanagementframeworks zoals productportfoliomanagement of soortgelijk.
    • werkervaring met het werken volgens Agile methodieken.
  • Je bent beschikbaar voor een gesprek met de opdrachtgever op dinsdag 16 juni 2020.

Standplaats:
Den Haag

Wij bieden:
De functie is per direct beschikbaar voor 40 uur per week. Deze functie is op projectbasis tot ten minste eind september 2020, met een optie tot verlenging. Je kunt deze opdracht in loondienst of als zelfstandig ondernemer uitvoeren.

Ja, ik ben geïnteresseerd!
Reageer vóór donderdag 11 juni aanstaande en stuur je cv naar info@pia.nl of klik op Solliciteer. Ons referentienummer is 20200. Voor meer informatie of vragen kun je contact opnemen met Raimond Boer op 078-6182212.

Deze opdracht is verlopen


Wij zijn PIA, een landelijk opererend project-, interim- en adviesbureau. Wij voeren uitdagende opdrachten uit bij middelgrote en grote organisaties. Wij adviseren en ondersteunen onze opdrachtgevers door het op interimbasis inzetten van onze medewerkers en adviseurs.