Kwartiermaker modernisering ICT-organisatie (32-36 uur)

Kwartiermaker modernisering ICT-organisatie (32-36 uur) - 19817

  • 32-36 uur
  • parttime,fulltime
  • Zuid-Holland

Je bent een kwartiermaker met ervaring met verandermanagement in een (gemeentelijke) ICT-organisatie.

Omschrijving van de opdrachtgever:
Onze opdrachtgever, een gemeente in Zuid-Holland, is op zoek naar een kwartiermaker. Uit onderzoeken door externe partijen bleek dat de gemeente primair was ingericht als ICT-beheersorganisatie. Daarom heeft de opdrachtgever in het kader van de doorontwikkeling van haar ICT-bedrijf een houtskoolschets opgesteld voor de vorming van een strategie, regie en changefunctie voor de ICT. De houtskoolschets is inmiddels uitgewerkt in een organisatie- en formatierapport en een governancestuctuur voor de aansturing en beheersing van gemeentebrede ICT-processen. Een kwartiermaker heeft afgelopen jaar het fundament gelegd voor het inrichten van de Regie- Changeorganisatie.

De Regie- en Changeorganisatie voorziet in een uitbreiding van de huidige organisatie met een aantal hooggekwalificeerde medewerkers en aanpassing van enkele bestaande functies. In wisselende focusteams geven zij invulling aan regie en kaderstelling ten behoeve van de wendbaarheid en adaptiviteit van de organisatie. Samen met de beheerorganisatie vormt de Regie- en Changeorganisatie straks de “one stop shop” voor ICT. De Regie- en Changeorganisatie heeft inzicht in de klantbehoeften, interne en externe ontwikkelingen en realiseert op basis daarvan een actueel I-beleid en innovatieve projecten die leiden tot moderne werkende oplossingen. Je hebt als opdracht om de Regie- en Changeorganisatie te realiseren.

 Wat ga je doen: 

  • Je bent verantwoordelijk voor:
    • het uitbouwen en verder invullen van een hoogwaardig strategisch (beleids)adviserend organisatieonderdeel (regie- en changeorganisatie) dat innovatie, beleid en changeprocessen vormgeeft in het ICT-domein
    • het uitlijnen van (nieuwe) processen over de teams heen.
    • het verbeteren van bestaande werkwijzen.
    • het actueel houden en uitvoeren van activiteiten in de Doelenboom.
    • het inzetten van verandermanagement ten aanzien van houding, gedrag en denkwijze van nieuwe en bestaande medewerkers in de dienstverleningsketens.
    • de overdracht van projectresultaten naar beheer optimaal faciliteren op basis van herbruikbare methodieken.
    • het coachend managen van het organisatieonderdeel.
    • het realiseren van de veranderopgave.
    • samen met de organisatieontwikkelaar bewerkstelligen van de inbedding van de Regie- en Changeorganisatie in de staande organisatie.
    • de werving en selectie begeleiding en de ontwikkeling van nieuwe medewerkers.
    • on the job coaching van nieuwe medewerkers op vaardigheden, taakinvulling, taakvolwassenheid en organisatiecultuur.
  • Je stuurt medewerkers aan in de opbouw van een demand-supply organisatie onder andere om de positie in de organisatie te verwerven en stuurt bij.
  • Je richt, samen met de taakveldmanager I&A afgestemde werkprocessen in.
  • Je zorgt voor het scherp krijgen van de organisatiebehoefte en mogelijkheden door actief informatie op te halen bij klant en beheerorganisatie over lopende trajecten, prioriteiten en bedrijfsdoelen.
  • Je zet innovaties en trends om naar concrete voorstellen en initiatieven (actief).
  • Je realiseert doelen op projectbasis door verbetering van portfoliomanagement en gestructureerde rapportages hierover in te richten.
  • Je fungeert als leidinggeven aan de changeorganisatie.
  • Je draagt zorg voor de strategisch-tactische positionering van de “one stop shop” in de gemeentelijke organisatie.
  • Je opereert kaderstellend, (mede-)richtinggevend en faciliterend aan de beheerorganisatie.
  • Je implementeert:
    • de governancestructuur.
    • verschillende overleggen (samenstelling, werkwijze budget) verantwoordelijkheden, mandaat), waaronder strategisch overleg, demandoverleg, portfolioboard.
    • nieuwe overlegvormen ter vervanging van bestaande.
  • Je organiseert:
    • de afstemming tussen de verschillende teams en overleggen.
    • de inbreng vanuit de klantorganisatie(s).
    • inhoudelijke stand-ups en inspiratiesessies en voert deze uit.
  • Je actualiseert de communicatiestrategie en voert deze uit.
  • Je bent samen met communicatieadvies en de beheerorganisatie verantwoordelijk voor het plannen en uitvoeren van actieve communicatie met bestuur, business en overige stakeholders.
  • Je draagt visual management uit door het operationeel houden van de Obeya room.

Wij vragen: 

  • Je hebt een afgeronde wo-opleiding.
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met (interim-)management, organisatieontwikkeling en aansturing van innovatie binnen een politiek-bestuurlijke context.
  • Je hebt in de afgelopen 3 jaar minimaal 1 jaar ervaring opgedaan met het inrichten van de Regie- en Changefunctie (CIO-office) binnen een overheidsorganisatie.
  • Je hebt bij voorkeur:
    • minimaal 5 jaar ervaring opgedaan met verandermanagement in een gemeentelijke ICT-organisatie (beheer of change).
    • in de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring opgedaan met gemeentelijke ICT.
    • kennis van de moderne ontwikkelingen binnen het gemeentelijk informatievoorziening, zoals data gedreven sturen, common ground, smart city, blockchain, en dergelijke en toepasbaarheid voor gemeenten.
    • inzicht in ontstaan en consequenties van het gemeentelijke ICT-landschap en de ontwikkelingen daarin zowel lokaal als landelijk (en Europees).
    • ervaring om vanuit klantperspectief processen in te richten die betrekking hebben op de hele ICT-ondersteuningsketen.
  • Je bent dinsdag 28 januari aanstaande beschikbaar voor een kennismakingsgesprek.

Standplaats:
Naaldwijk

Wij bieden:
De functie is per direct beschikbaar voor 32-36 uur per week. Deze functie is op projectbasis tot ten minste januari 2021, met een optie tot verlenging (2 x 3 maanden). Je kunt deze opdracht in loondienst of als zelfstandig ondernemer uitvoeren.

Ja, ik ben geïnteresseerd!
Reageer vóór donderdag 23 januari aanstaande en stuur je cv naar info@pia.nl of klik op Solliciteren. Ons referentienummer is 19817. Voor meer informatie of vragen kun je contact opnemen met Dyonne de Graaf op 078-6182212.

Deze opdracht is vervuld

Bekijk actuele opdrachten uit hetzelfde vakgebied.

Projectleider (36 uur)

Als projectleider geef je leiding aan het programma en ga je een interne impactanalyse en technische analyse maken met als doel de werkprocessen…

  • Werkweek: 36 uur
  • Contract: fulltime
  • Locatie: Zuid-Holland


Over ons

Wij zijn PIA, een landelijk opererend project-, interim- en adviesbureau. Wij voeren uitdagende opdrachten uit bij middelgrote en grote organisaties. Wij adviseren en ondersteunen onze opdrachtgevers door het op interim- en detacheringsbasis inzetten van onze medewerkers en adviseurs.

Ons adres

Madame Curiestraat 2
3316 GN Dordrecht

078-6182212