VERVANGING EN RENOVATIE BEWEEGBARE BRUGGEN, RIJKSWATERSTAAT

Via PIA werkt de integrale veiligheidsadviseur bij Rijkswaterstaat om de veiligheid van de vervangings- en renovatieopgave van beweegbare bruggen in West-Nederland te waarborgen. 

Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat werkt dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Realisatie en onderhoud van bruggen, aquaducten en sluizen is noodzakelijk voor een bereikbaar, veilig en leefbaar Nederland. Veel van deze infrastructurele objecten zijn gebouwd in de vorige eeuw en zijn toe aan vervanging of renovatie.

Bruggen
Binnen het programma Vervanging en Renovatie voor bruggen, tunnels, sluizen en wegen zijn er talloze projecten, waaronder de vervanging- en renovatieopgave voor 3 beweegbare bruggen in de regio West-Nederland-Zuid. Het gaat hierbij om de:

  • Spijkenisserbrug
  • Brug over de Noord
  • Verkeersbrug Dordrecht.

Om de Spijkernisserbrug en de Brug over de Noord veilig en toekomstbestendig te houden, is onderhoud en vervanging van de technische installaties van de bruggen noodzakelijk. Na de renovatie voldoen de bruggen aan:

  • de Landelijk Bruggen en Sluizenstandaard
  • eenzelfde bedienings-, besturings- en bewakingssysteem
  • een CE-markering

De staal- en betonconstructie zijn bij deze bruggen nog in goede staat, in tegenstelling tot de staalconstructie van de Verkeersbrug Dordrecht. De 2 pijlers van het toeleidende viaduct voldeden niet aan de constructieve veiligheid. Daarom werd midden januari 2024 een tijdelijke gewichtsbeperking voor voertuigen van meer dan 20 ton ingesteld, zodat het overige verkeer de brug veilig kon blijven gebruiken. Nadat in augustus de eerste pijler was voorzien van een stalen ondersteuningsconstructie, is in september 2024 de laatste hand gelegd aan een stalen constructie bij de tweede pijler.

Hoe draagt PIA hier aan bij?
Via PIA zorgt de adviseur integrale veiligheid met het projectteam Techniek en Technisch Management West-Nederland-Zuid ervoor dat de vervanging- en renovatieopgave van de bruggen wordt voorbereid en uitgevoerd. Hij werkt hierbij samen met medewerkers van overige technische disciplines, zoals industriële automatisering, elektrotechniek, werktuigbouwkunde en civiele techniek. De integrale veligheidsadviseur is verantwoordelijk voor het:

  • adviseren van de technisch en projectmanagers over de borging van integrale veiligheid en de toepassing van veiligheidskaders en -richtlijnen
  • coördineren en regisseren van alle operationele werkzaamheden, beheersmaatregelen en activiteiten rond integrale veiligheid
  • maken van een planning voor de veiligheidswaarnemingen en safetywalks
  • opstellen van integrale veiligheidsplannen met bijbehorende risico-inventarisatie en -evaluatie en bouwkundige, technische en organisatorische keuzes
  • afhandelen van incidenten en het analyseren van incidentmeldingen, zodat deze verwerkt kunnen worden in het veiligheidsdashboard

Meer weten?
Heb je nog vragen of ben je geïnteresseerd in onze projecten? Neem dan contact op via het contactformulier of bel met een van de consultants op 078-618 22 12.

Image Description

Wij zijn PIA, een landelijk opererend project-, interim- en adviesbureau. Wij voeren uitdagende opdrachten uit bij middelgrote en grote organisaties. Wij adviseren en ondersteunen onze opdrachtgevers door het op interimbasis inzetten van onze medewerkers en adviseurs. Lees meer.