SOCIALE MEDIA, VNG

Na de ontwikkeling van de socialemedia- en contentstrategie is het nu tijd voor de uitvoering: het plannen, afstemmen en schrijven van berichten voor de Vereniging van Nederlandse gemeenten.

 

Over VNG
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft als doel de lokale overheid te versterken. Zo kunnen gemeenten optimaal voor hun inwoners zorgen. 342 gemeenten zijn er in Nederland en de vereniging vertegenwoordigt ze allemaal. De agenda wordt vaak beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd in het belang van de leden. De vereniging heeft 3 pijlers als basis, namelijk kennisdeling, belangenbehartiging en ondersteuning/dienstverlening bij de uitvoering.

Communicatie als succes voor de organisatie
VNG is constant in gesprek met haar leden en ze luistert en kijkt wat er in de regionale, landelijke en globale omgeving gebeurt. Hierin zit de meerwaarde voor de gemeenten. Communicatie is hierin een belangrijk onderdeel van het succes van de organisatie.

Communicatie draagt bij aan het volgende eindresultaat bij haar leden:

  • Gemeenten voelen zich vertegenwoordigd door een professionele, alerte en krachtige vereniging (reputatie).
  • Ze weten waar de vereniging voor staat en waar ze aan werkt (kerntaken en opgaven).
  • De gemeenten voelen zich verbonden door het verhaal van gemeenten en het verhaal van de vereniging (solidariteit en betrokkenheid).
  • Ze ervaren van de VNG relevante, tijdige, consistente en consequente informatie (helder en duidelijk).

Sociale media
De VNG heeft een nieuwe socialemedia- en contentstrategie ontwikkeld. En de kaders zijn hiervoor vastgesteld. In de uitvoering gaat het om het beheren van de socialemedia-accounts van de VNG en het plannen, afstemmen en schrijven van berichten.

Hiermee zullen volgens de planning de socialemediaberichten op de VNG-kanalen geplaatst worden volgens de afgesproken regels van de socialemediastrategie. Met het meten en bespreken van de resultaten, kunnen hierna verbeteringen worden doorgevoerd.

Via PIA
Via PIA werkt onze redacteur sociale media aan de uitvoering en optimalisatie van de berichten op de sociale media van VNG. Hij houdt zich onder andere bezig met het:

  • beheren van de planning van socialemediaposts;
  • bewaken van de balans tussen berichten en gemaakte afspraken hierover tussen beleid, uitvoering en directie;
  • plaatsen van posts en content in overleg met de communicatieadviseurs en woordvoerders en in lijn met de socialemedia- en contentstrategie;
  • opstellen (copywriting) en plaatsen van posts;
  • analyseren van de effectiviteit van de berichten;
  • metingen uitvoeren en analyseren;
  • bespreken van de resultaten en het doorvoeren van verbeteringen.

Ook via PIA werken? Neem dan contact met ons op. Dat kan met het contactformulier of bel met een van de consultants op 078-618 22 12.

Hier vind je een overzicht van onze vacatures.

Image Description

Wij zijn PIA, een landelijk opererend project-, interim- en adviesbureau. Wij voeren uitdagende opdrachten uit bij middelgrote en grote organisaties. Wij adviseren en ondersteunen onze opdrachtgevers door het op interimbasis inzetten van onze medewerkers en adviseurs. Lees meer.