SIMPEL SWITCHEN IN DE PARTICIPATIEKETEN, GEMEENTE HARDENBERG

Flexibel wisselen tussen uitkering en werk: het optimaliseren van de dienstverlening

 

Project Simpel Switchen
Wie een stap zet van uitkering naar werk of andersom, kan in een lastige situatie terechtkomen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid werkt samen met organisaties, zoals Divosa om het voor mensen makkelijker te maken om vanuit een uitkering aan het werk te gaan. Dit is het project Simpel Switchen in de Participatieketen. Verschillende gemeenten maken inmiddels gebruik van het project Simpel Switchen, zo ook de gemeente Hardenberg.

Met dit project kunnen de overgangen in de participatieketen versoepeld worden. Het kan dan gaan om inkomstenonzekerheid bij het aanvaarden van werk of overgangen tussen dagbesteding, beschut werk, de banenafspraak en regulier werk. 

Het project Simpel Switchen is veelomvattend en is opgezet vanuit 4 sporen:

  1. Vanuit de uitkering werken – en weer terugvallen
  2. Beter inzicht in de gevolgen van beginnen met werken
  3. Meedoen op de best passende plek
  4. Continuïteit in begeleiding en integrale ondersteuning

De gemeente en haar inwoners
De gemeente wil graag weten waar inwoners tegenaan lopen in het uitkeringsproces. Dit is belangrijk, omdat de gemeente wil dat de voorzieningen laagdrempelig zijn voor al haar inwoners. Ook wil ze zorgen voor bestaanszekerheid en het voorkomen van armoede-uitval.

Daarom heeft de gemeente onderzoek laten doen naar mogelijke verbeteringen in het uitkeringsproces vanuit het oogpunt van de inwoner. Hieruit kwam onder andere naar voren dat er behoefte is bij de inwoners aan verbeterde communicatie en informatieverstrekking. 

De gemeente en haar medewerkers
De consulenten van de gemeente hebben ook bijgedragen aan het onderzoek met hun ervaringen met verschillende overgangsmomenten in/uit de uitkering. Hieruit kwam onder andere naar voren dat de consulenten behoefte hebben aan een inwerkprogramma en het verbeteren van structurele werkafspraken tussen werk en inkomen.

Met deze informatie uit het onderzoek van zowel de inwoners als de interne medewerkers, is een rapport gemaakt met aanbevelingen.

Via PIA
Via PIA is de projectleider aan de slag gegaan met dit rapport met aanbevelingen. Zij zorgt voor het optimaliseren van de dienstverlening op basis van aanbevelingen uit het rapport. Haar belangrijkste taken zijn het:

  • wijzigen van werkprocessen op basis van aanbevelingen uit het rapport en de wensen van de medewerkers;
  • opstellen en uitvoeren van een communicatieplan voor het verbeteren van de interne en externe communicatie;
  • onderzoeken op welke onderdelen het aanvraagproces van de uitkering kan worden versimpeld en versneld.

Al met al is dit een van PIA’s mooie en maatschappelijke opdrachten in het sociaal domein.

Ook via PIA werken? Neem dan contact met ons op. Dat kan met het contactformulier of bel met een van de consultants op 078-618 22 12.

Lees hier meer over een ander project in het sociaal domein: Secretaris Adviesraad Sociaal Domein, gemeente Zoetermeer.

 

Image Description

Wij zijn PIA, een landelijk opererend project-, interim- en adviesbureau. Wij voeren uitdagende opdrachten uit bij middelgrote en grote organisaties. Wij adviseren en ondersteunen onze opdrachtgevers door het op interimbasis inzetten van onze medewerkers en adviseurs. Lees meer.