PORTHOS, HAVENBEDRIJF ROTTERDAM

CO2-reductie door opslag onder de Noordzee

 

Klimaatdoelstellingen
Nederland heeft duidelijke klimaatdoelstellingen: in 2030 moet de uitstoot van broeikasgassen 55% minder zijn dan in 1990. In 2050 moet Nederland klimaatneutraal zijn.

Een van de manieren om de klimaatdoelstellingen te realiseren, is het afvangen en opslaan van CO2 (Carbon Capture and Storage oftewel CCS). In het Klimaatakkoord is nadrukkelijk gekozen voor CCS als een van de maatregelen voor CO2-reductie.

Project
Porthos staat voor Port of Rotterdam CO2 Transport Hub and Offshore Storage. Een project waarbij CO2 van de industrie in de Rotterdamse haven wordt getransporteerd en opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee.

Hiermee biedt Porthos bedrijven de mogelijkheid om hun CO2-uitstoot te verminderen, zolang zij de transitie naar biobased, hernieuwbaar of circulair nog niet gemaakt hebben. CSS is sneller toepasbaar dan bijvoorbeeld het elektrisch maken van industriële processen of het inzetten van groene waterstof als energiebron. Het langetermijndoel blijft de verduurzaming van de productieprocessen.

Porthos: de CCS-keten
De Porthos-infrastructuur bestaat uit een aantal onderdelen, waaronder een:

  • leiding die door het Rotterdamse havengebied gaat;
  • compressorstation voor het doorvoeren en op de juiste druk brengen van CO2;
  • leiding in de Noordzeebodem naar het platform;
  • opslag van CO2 in de reservoirs.

De leiding loopt eerst 30 kilometer op het land langs de A15 tot aan de Maasvlakte. Hierna gaat er een leiding onder de Noordzeebodem naar een leeg gasveld tussen de 20 en 25 kilometer uit de kust.

Het compressorstation bestaat onder andere uit een compressorgebouw, een elektrogebouw en een koelwaterpompgebouw. Het hele terrein beslaat zo’n 2 hectare.

Vanaf het onbemande platform wordt de CO2 gepompt in lege gasvelden, reservoirs van poreus zandgesteente die ruim 3 kilometer onder de Noordzee liggen.

Samenwerking
In het project Porthos werken het Havenbedrijf Rotterdam, Energie Beheer Nederland en de Gasunie samen Geïnteresseerde bedrijven hebben een Joint Development Agreement, een samenwerkingsovereenkomst, gesloten. Het gaat om Air Liquide, Air Products, ExxonMobil en Shell.

Planning
In april 2018 is de haalbaarheidsstudie afgerond en het is nu wachten op een definitieve investeringsbeslissing. Hierna kan de bouw van de infrastructuur beginnen. Het is de bedoeling dat het systeem in 2026 operationeel is.

Via PIA
Via PIA werkt onze communicatiemedewerker aan het ontwikkelen en actueel houden van de communicatiematerialen. Zij houdt zich onder andere bezig met het:

  • ondersteunen van de communicatieadviseur;
  • bijdragen aan de ontwikkeling en actueel houden van de communicatiematerialen, zoals presentaties, de website, factsheets en posters;
  • opstellen en versturen van de interne en externe maandelijkse nieuwsbrief;
  • bijhouden van de communicatie- en evenementenkalender;
  • bijdragen aan het stakeholdermanagement met het voorbereiden van afspraken en het deelnemen aan gesprekken.

Ook via PIA werken? Neem dan contact met ons op. Dat kan met het contactformulier of bel met een van de consultants op 078-618 22 12.

Andere communicatieopdrachten via PIA zijn:

Ontwikkeling nieuwe website, BIJ12

Communicatieadvies MAGPIE, Havenbedrijf Rotterdam

Image Description

Wij zijn PIA, een landelijk opererend project-, interim- en adviesbureau. Wij voeren uitdagende opdrachten uit bij middelgrote en grote organisaties. Wij adviseren en ondersteunen onze opdrachtgevers door het op interimbasis inzetten van onze medewerkers en adviseurs. Lees meer.