BIJ12BIJ12 is een semipublieke uitvoeringsorganisatie en ondersteunt provincies bij de uitvoering van wettelijke taken en met kennis, informatie en data over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving. Ook zorgt zij voor uniformiteit in informatievoorziening en een efficiënte uitvoering van provinciale regelingen.
De aanleiding om de organisatie BIJ12 in 2014 te starten, heeft te maken met de transitie van het Interprovinciaal Overleg en het decentralisatieakkoord Natuur. De provincies hebben BIJ12 als uitvoeringsorganisatie opgericht als onderdeel van de vereniging Interprovinciaal Overleg. BIJ12 houdt zich bezig met de volgende onderwerpen:
Van online informatiebrochure naar gebruikersgericht platformDe huidige website is gemaakt in 2017 en was bedoeld voor een klein aantal bezoekers en paginaweergaves. De afgelopen jaren is het aantal mensen dat de website bezoekt sterk toegenomen, tot wel 81.000 unieke bezoekers.
De website is dé plek waar alle informatie en gegevens van BIJ12 zijn verzameld voor externe en soms ook interne gebruikers. De website is het belangrijkste middel om met de buitenwereld te communiceren en BIJ12 bereikt er veel verschillende doelgroepen mee. De organisatie is ook flink gegroeid sinds 2017 en is steeds meer de schakel geworden tussen alle betrokken partijen. Dit zorgt voor steeds meer nieuwe taken en verantwoordelijkheden richting gebruikers.
ProfessionaliseringEen nieuwe website helpt BIJ12 om professioneler te worden en om de doelstellingen van de organisatie beter te bereiken bij het uitvoeren van opdrachten voor provincies. De organisatie besteedt ook veel aandacht aan beveiliging en het volgen van verplichte standaarden en wetgeving, zoals toegankelijkheid.
De bezoekers van de website bestaan uit uiteenlopende doelgroepen, bijvoorbeeld medewerkers van provincies, agrariërs, bestuurders en journalisten. Tegelijkertijd zijn er veel interne en externe belanghebbenden. Met meningen, wensen en soms tegenstrijdige belangen.
Een belangrijk onderdeel van het project is om de eisen en wensen van de gebruikers in kaart te brengen en keuzes te toetsen aan een goede gebruikerservaring. Denk aan strategische sessies waarin input verzameld wordt van gebruikers en belanghebbenden. Deze input vormt de basis voor de structuur van de website en de wireframes, die vervolgens worden vertaald naar de vormgeving.
Via PIAVia PIA werkt onze projectleider nieuwe website aan de realisatie van deze nieuwe website in nauwe samenwerking met de BIJ12-medewerkers en andere belanghebbenden en gebruikers: van plan tot aanbesteding tot uitvoer (content, design en techniek). Hij is verantwoordelijk voor de oplevering van de nieuwe website die voldoet aan de eisen en wensen van de belanghebbenden, gebruiksvriendelijk is én voldoet aan alle geldende wet- en regelgeving.
Het communicatieteam en de projectleider leiden het project samen. Omdat er een nieuwe aanbesteding plaatsvindt, werkt hij ook samen met het Inkoopteam. Voor de technische specificaties vraagt hij input van verschillende medewerkers met technische of ICT-gerelateerde functies, zoals de beveiligingsmedewerker en de bedrijfsarchitect. Een extern bureau zorgt voor het ontwerp en de bouw van de website
Ook via PIA werken? Neem dan contact met ons op. Dat kan met het contactformulier of bel met een van de consultants op 078-618 22 12.
Lees ook over de inzet van communicatie op het project Porthos van het Havenbedrijf Rotterdam.
Wij zijn PIA, een landelijk opererend project-, interim- en adviesbureau. Wij voeren uitdagende opdrachten uit bij middelgrote en grote organisaties. Wij adviseren en ondersteunen onze opdrachtgevers door het op interimbasis inzetten van onze medewerkers en adviseurs. Lees meer.
Madame Curiestraat 2 3316 GN Dordrecht
078-6182212
info@pia.nl
LinkedIn