De Europese Commissie heeft vanuit het Horizon 2020 Green Dealprogramma subsidie beschikbaar gesteld voor het onderzoek naar verduurzaming van de logistiek van zee- en luchthavens. Bijna € 25 miljoen daarvan is nu toegekend aan het onderzoeksproject MAGPIE (sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs).
Project MAGPIE Het project, onder leiding van de haven van Rotterdam, zal de verduurzaming van havens in de Europese Unie verbeteren. Denk aan duurzame en slimme logistiek met groene en digitale veranderingen.
Het project creëert demonstratie- en proefprojecten in de levende laboratoriumomgeving van de haven van Rotterdam. Hiermee kunnen de technologische, operationele, digitale en organisatorische aspecten van de energievoorziening voor gebruik in havens bevorderd worden.
De 10 demonstratieprojecten zijn gericht op 4 energiedragers die de toekomst hebben:
Er zijn nu verschillende duurzame brandstoffen en energiedragers in ontwikkeling. Ze hebben allemaal hun pluspunten en uitdagingen. De een lijkt meer geschikt voor de scheepvaart, de ander voor toepassing in de haven zelf of voor het transport naar bestemmingen landinwaarts. De verwachting is dat de transportsector de komende jaren zal overstappen op schone energie, maar het is nog niet duidelijk welke soort en voor welke vervoersmiddelen.
Sommige onderdelen van de keten van productie tot gebruik zijn al wel getest, andere nog niet. Het breed samengestelde, internationale onderzoeksprogramma richt zich vooral op die aspecten van het gebruik van de nieuwe brandstoffen en energiedragers die nog niet in de praktijk beproefd zijn. Het kan gaan om productie, transport, opslag, distributie (brandstoffen) en opladen (elektriciteit).
Ook zijn er projecten op het gebied van digitalisering en automatisering als onderdeel van de energietransitie. Daarnaast wordt getest hoe bedrijven het beste gestimuleerd kunnen worden om hun logistiek te verduurzamen. Tot slot is een van de projecten het maken van een masterplan hoe het transport in, naar en van havens in 2050 CO2-vrij kan zijn en wat daarvoor moet gebeuren in 2030 en 2040.
SamenwerkingIn het onderzoeksproject werken de havenbedrijven van Rotterdam, DeltaPort (Duitsland), HAROPA PORT (Frankrijk: Le Havre, Rouen en Parijs) en Sines (Portugal) samen met 10 onderzoeksinstellingen en ruim 30 bedrijven uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Denemarken en Zweden. Onderzoeksinstellingen zijn onder andere TNO, Erasmus University Rotterdam en de TU Delft. De bedrijven komen vooral uit de (schone en fossiele) energiesector en de transportsector in weg-, water- en spoorvervoer.
Planning Het project is in september 2021 van start gegaan en heeft een looptijd van 5 jaar.
Via PIAVia PIA werkt onze ervaren (marketing-) en communicatieadviseur aan dit project. Er is een apart werkpakket ingericht voor de communicatie en verspreiding van de projectresultaten. Ook het ontwikkelen van communicatiematerialen, het mee voorbereiden van communicatie-uitingen en het organiseren van bijeenkomsten maken onderdeel uit van de functie. Met een opgesteld marketingcommunicatieplan start de uitvoering hiervan, onder andere met een projectwebsite, visuele identiteit en een communicatietoolkit.
Ook via PIA werken? Neem dan contact met ons op. Dat kan met ons contactformulier of bel met een van de consultants op 078-618 22 12.
Lees hier meer over een ander duurzaamheidsproject via PIA: Food Chain & Innovatie, gemeente Raalte.
Wij zijn PIA, een landelijk opererend project-, interim- en adviesbureau. Wij voeren uitdagende opdrachten uit bij middelgrote en grote organisaties. Wij adviseren en ondersteunen onze opdrachtgevers door het op interimbasis inzetten van onze medewerkers en adviseurs. Lees meer.
Madame Curiestraat 2 3316 GN Dordrecht
078-6182212
info@pia.nl
LinkedIn